onsdag 2 juli 2014

Vargar och fästingar

Flera medier, inklusive till och med Tidningarnas Telegrambyrå, rapporterar att vargstammen ökar i Värmland. ”Nyheten” bedömdes tydligen nu vara vara så bra så att även storstadsmedierna tog den.
För Svensk Jakts läsare är dock detta ingen nyhet. Vi har vid upprepade tillfällen under vintern, våren och försommaren redovisat länsstyrelsens varginventering. Vi har också lika många gånger konstaterat att vargkoncentrationerna ökar i de län som redan hade flest vargar. Detta trots att två av varandra påföljande riksdagsbeslut säger att de högsta vargkoncentrationerna ska minska.
Två riksdagsbeslut räcker förresten för att ändra en grundlag. Efter två riksdagsbeslut i vargfrågan skriker en del, på vad som tycks vara fullt allvar, att det krävs fler utredningar...

Nu byter vi drastiskt ämne. Varje år rapporterar en fästingforskare att antalet fästingar ökar – och att en ökande (?) rådjursstam bär skulden för detta. Med osviklig säkerhet kommer denne forskare fram i medierna någon gång under juli månad. Jag tippar att vi ser årets utspel någon gång kring 17 juli.
Jag är ingen forskare. Men för mig ter det sig märkligt att fler rådjur skulle vara boven för en allt tätare och mera nordlig population av fästingar. Jag bor själv i Hälsinglands inland och vi har numera en del fästingar. Däremot är rådjuren väldigt få och vi har en avskjutning på rådjur motsvarande cirka 15 procent jämfört med toppåren i början och mitten av 1990-talet.
När vi hade som flest rådjur fanns här inga fästingar. Men nu, när vi har få rådjur, har vi alltså drabbats av fästingar...
Jag får inte ihop den ekvationen. Men då är jag inte forskare heller.

/Olle Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar