fredag 11 juli 2014

Främmande makter stör ut jaktradion

Jag är nu påväg att avsluta min vecka vid webben och därmed drar vi ner på bevakningen något, även om vi inte är helt obemannade.

Till glädje för alla iPhone- och iPadanvändare där ute har vi nu fått iväg en app till App Store. Den ska nu kontrolleras av Apple så tyvärr kommer det dröja cirka en vecka innan den kommer ut och ni kan ladda ner den – gratis, självklart.

Som en liten avslutning vill jag dela med mig av något märkligt som hände i veckan:

En man ringer och presenterar sig som driftansvarig för Post- och telestyrelsen. Han berättar att de kommer att gå ut med en varning för att köpa en jaktradio modell 31 och jag blir naturligtvis nyfiken.
Enligt mannen var det svåra störningar i frekvensen och Post- och telestyrelsen räknar med att dessa störningar bara kommer förvärras. Därför avråder man nu från att köpa en ny 31:a.
Det var en viktig nyhet så nu ville jag veta mer.
Mannen berättar att de efter flertalet klagomål börjat undersöka vad det var som orsakade störningarna och att de kontaktat bland annat FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) som meddelat att de handlade om ökad användning av djupradar och att dessa arbetar i samma frekvensområde.
När det handlar om militär teknik blir jag oerhört nyfiken, även om jag inte är särskilt kunnig inom området och frågar mer om vad djupradar är och varför man använder en sådan.
Mannen berättar att det handlar om flygburen radar "från både öst och väst" och att Sverige inte har någon möjlighet att värja sig mot detta.
Vi lägger på med ett sista löfte från mannen att skicka pressmeddelande om en och en halv vecka.

Based on the Lockheed Martin’s proven FOPEN radar system, TRACER is a lightweight, low-frequency synthetic-aperture radar that can peer through foliage, rain, darkness, dust storms, or atmospheric haze to provide real-time, high-quality tactical ground imagery.
"Upptäcker markmål genom vegetation och dåligt väder"
Jag öppnar ett tomt dokument och skriver kortfattat ner det som mannen berättade. Sedan börjar jag kolla runt på nätet efter något som kallas djupradar och jag hittar fram till en flygburen lågfrekvensradar som tydligen utvecklats under de senaste åren för att hitta markmål genom vegetation och dåligt väder. Det visade sig också att den arbetar inom 31 Mhz.
Men tipset känns ändå osäkert, så jag ringer till Post- och telestyrelsens presschef och förklarar lite svepande att jag ringer angående "det här med 31 Mhz jaktradio".
Presschefen säger att det stämmer och att de har en text som han kan skicka till mig så snart han har letat fram den.

"TRACER"
I väntan på hans mail skriver jag färdigt texten och letar fram pressbilder på flygplanen i fråga. Jag hinner också börja fundera på vad detta kan ha för vidare betydelse, utrikespolitiskt, och jag ringer också en jaktradiotillverkare för att undersöka vad detta kan ha för konsekvenser för dem.
Snart har jag en text färdig att publicera för webben och jag väntar bara på pressmeddelandet från Post- och telestyrelsen för att verkligen ha det svart på vitt.
Men när det kommer är det inte alls vad jag väntat mig.
Då handlar det om hundpejlar! Importerade hundpejlar som kan arbeta inom förbjudna frekvensområden och inte ett ord om 31:or, djupradar eller militära spaningsplan.

"PTS har inga driftansvariga"
Jag ringer upp presschefen igen, som redan är påväg till tunnelbanan hem, och förklarar tipset mer ingående. Jag ger honom namnet på mannen som sa att han var driftansvarig och får svaret att Post- och telestyrelsen inte har några driftansvariga.
Presschefen lovar att undersöka saken närmare om jag skickar honom ett mail som beskriver ärendet i detalj, och det gör jag så snart vi lagt på.
Idag fick jag svaret:
"Enligt mina kollegor ligger det inte något i det som din uppgiftslämnare sa vad gäller jaktradiobandet.
PTS har inte konstaterat någon störning från utländsk militärs djupradar som skulle allvarligt störa och göra detta band obrukbart.  PTS har inte heller noterat en ökad aktivitet av störningsanmälningar i kring detta band."

Vem som ringde mig och varför kommer jag troligtvis aldrig få veta. Men jag misstänker att jag kommer att återberätta denna historia lite för många gånger under sommardagarna vid grillen.

Trevlig sommar.
Daniel Sanchez

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar